Gminny Ośrodek Kultury w Gierałtowicach

oraz Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego

zapraszają na wirtualną wystawę fotograficzną

 

"Dawne śluby i wesela"

 

opracowanie merytoryczne fotografii - Małgorzata Pietrzak

Portrety ślubne 

Często jedyną fotograficzną pamiątką ze ślubu był portret pary młodej, wykonany w atelier. Obraz ślubny malowany na podstawie portretu - popiersia, wyraźnie retuszowany, oprawiony w ramę nazywa się „monidłem”.

Zdjęcie z archiwum Janiny Cichy-Rożek. Szykowna para sfotografowana w atelier Józefa Holasa z Katowic.
Lata 30. XX w.
Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury
Fotografia ślubna Lucyny Mendyki, która wychowywała się w czasie II wojny światowej
w rodzinie Franciszki i Pawła Śpiewoków.
Listopad 1959 r.
Zdjęcie z archiwum Cecylii Figury
Państwo Młodzi Maria z domu Czapelka i Wincenty Malczyk. Rok 1942

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej.   Portret  ślubny  Gertrudy  z  domu  Machulik  i  Alojzego  Chmiela
w formie "monidła" - powiększonej, wyretuszowanej
fotografii lub malowidła jej bazie. 20 października 1920 r.

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procek. Portret ślubny Teresy i Józefa Grzesiczek. Obok modnych form strojów Państwa Młodych nadal nie może zabraknąć tradycyjnego mirtu (na dekolcie Panny Młodej i w butonierce u Pana Młodego).  Styczeń 1971 r.
Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Młodzi Małżonkowie Monika (w atłasowej śląskiej jakli) i Robert (w surducie).  Rok 1928 

Zdjęcie z archiwum Nocoń - Kocur. Nowożeńcy Leokadia i Rafał Nocoń. Zwróć uwagę na detale stroju Panny Młodej oraz na koronkową poszetkę w kieszeni Pana Młodego. Rok 1955

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek
Portret ślubny Łucji z domu Skrzypczyk i Augustyn Mikusza, Chudów 1949
Nowożeńcy w atelier

Najpopularniejszą ślubną pamiątką fotograficzną długo pozostawał portret ślubny wykonany w atelier. Dzięki firmowym tekturkom niejednokrotnie możemy się dowiedzieć dokąd mieszkańcy Gierałtowic najczęściej jeździli się fotografować. Malowane realistyczne tła, kotary, dywany i meble – powtarzają się na zdjęciach różnych par – zmieniały się, podążając za modą. Zmieniali się również sami modele: Panny Młode ubrane „po chłopsku” lub „po pańsku”, z książeczkami do nabożeństwa lub z bukietami; panowie z białymi rękawiczkami, cylindrami, melonikami, w surdutach lub garniturach...

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka 
Ślub Henryka Linka i Marty z domu Widuch 24 grudnia 1939 r. Przyszowice. Pamiątkowe zdjęcie wigilijnego ślubu w atelier. Długi welon Panny Młodej zdoby delikatny wzór roślinnej wici. Dodatkami są rękawiczki i satynowe buciki. W zimowym bukiecie nie zabrakło asparagusa. Elegancki Pan Młody z cylindrem i rękawiczkami. W tle malowane okno.

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka 
Zdjęcie Teofila i Augustyny Widuch z domu Adamek, 27 lipca 1900 r. w Przyszowicach. Czy jest to zdjęcie narzeczonych czy świeżo poślubionych małżonków? Nie widzimy tu charakterystycznych ślubnych atrybutów, ale widzimy młodą parę trzymającą się pod ręce, która patrzy w przyszłość w tym samym kierunku.

Zdjęcie z archiwum Cecylii Figura
Fotografia ślubna Marii z domu Nocoń
(w tradycyjnym ślubnym stroju "chłopskim")
i Józefa Malczyka (w eleganckim surtucie,
z białymi rękawiczkami i złożonym cylindrem pod pachą), wykonana w 1. ćwierci XX w. w atelier fotograficznym Adolfa Bartha w Gliwicach (Gleiwitz o/S Wilhelmstr.)

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka
 Ślub Franciszka Widucha i Marii z domu Linek, lata 30. XX w. (?). Panna młoda w długiej sukni i welonie, z mirtową przypinką i imponującym bukietem z dalii lub chryzantem przybranych asparagusem. Elegancki pan młody, również z mirtem w klapie, w ręku trzyma rękawiczki i złożony cylinder (?). W tle motyw mirtu, na podłodze wzorzysty "ludowy" tkany chodnik.

Zdjęcie z archiwum Cecylii Figury
Marta z domu Gabryś i Wincenty Czapelka. Panna Młoda ubrana jest w strój tradycyjny ślubny strój "chłopski", z medalionem sodalicji mariańskiej zawieszonym na wstążce.

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej
Państwo Młodzi Otylia z domu Machulik  i Konrad Matera. Pani Młoda w krótkiej sukience ślubnej w stylu lat 20. XX w. Pan młody trzyma złożony cylinder.

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej
Państwo Matla. Panna Młoda - Marta z domu Machulik - w sukience ślubnej o formie modnej w latach 20. XX w. Pan Młody trzyma złożony cylinder i białe rękawiczki
Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej
Pani Młoda w tradycyjnym ślubnym stroju "chłopskim" z czarnego i kremowego jedwabnego adamaszku, z mirtowym wianuszkiem na czubku głowy, pozuje z książeczką do nabożeństwa i różańcem w dłoni. Pan Młody w klapie tradycyjnie ma wpiętą gałązkę mirtu z zieloną wstęgą. Na tle kamizelki widoczny łańcuszek zegarka kieszonkowego. Fotografia prawdopodobnie wykonana w 1. ćwierci XX w. w atelier Emila Nehra (Strzelce Opolskie)
Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok 
Młoda para w atelier. Pani Młoda w sukni charakterystycznej dla lat 30. XX w.
Pan Młody w klapie ma wciśniętą gałązkę mirtu.

Zdjęcie z archiwum Urszuli Nocoń-Kocur
Irena i Józef Nocoń. Uwagę zwraca obfitość koronek sukni ślubnej z welonem oraz bukietu. Rok 1955

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek
Urocza Młoda Para: Gertruda z domu Szolc i Jan Woźnica. Gierałtowice 1956 r.
Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek
Państwo Fica. Panna Młoda, Berta z domu Gamoń, nosi charakterystyczną krótką ślubną sukienkę i długi welon opleciony mirtem. Pan Młody w surducie, białych rękawiczkach i ze złożonym cylindrem. Rybnik, lata 30. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Towarzystwa Miłośników Przyszowic
Młodzi Małżonkowie: Zofia z domu Zaremba i Karol Sobel. Pani Młoda z mirtowym wiankiem na czubku głowy, w tradycyjnym "chłopskim" stroju ślubnym, nietypowo z ciemnym fartuchem (zielonym?). W ręku trzyma książeczkę do nabożeństwa. Pan Młody w długim surducie, z gałązką mirtu i wstęgą (zapewne zieloną) i melonikiem w ręku. Prawdopodobnie 1. ćwierć XX w.

Drużyna

Słowo „drużba” oznacza przyjaźń i grupę ludzi połączonych przyjaźnią. Stąd przyjaciółki Panny Młodej nazywane były drużkami, a przyjaciele Pana Młodego – drużbami.


Zdjęcie udostępnione przez Rudolfa Długaja. Państwo młodzi Katarzyna z domu Szołtysek i Robert Kowol. Drużyna: Agnieszka Morawiec z domu Musioł i Bernard Szołtysek, Łucja i Wiktor Szołtysek, Gertruda i Alfons Szołtysek. Paniówki, listopad 1939 r.

Zdjęcie udostępnione przez Benedykta Szołtyska
Państwo Młodzi Gertruda z domu Matula i Franciszek Szołtysek z drużyną, Paniówki 1948
Zdjęcie z archiwum Urszuli Nocoń-Kocur. Państwo Młodzi Irena i Józef Nocoń z drużyną, 1955 r.

Zdjęcie z archiwum Marii Chmiel - Janickiej
Państwo młodzi z drużyną, fotografia wykonana w atelier, lata 40. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Teresy Trawickiej. Para Młoda z drużyną. Zwróć uwagę styl sukien u pań oraz na mężczyznę stojącego po prawej w dobrze widocznym żakiecie (z zaokrąglonymi klapami). Czy dróżbą jest także siedzący po prawej piesek? Lata 20. XX w.

Mistrzowie trzeciego planu

Fotografie plenerowe często są interesujące nie tylko ze względu na to, co fotograf zamierzał uwiecznić, ale także ze względu na to, co lub kto „wkradł” się w kadr.

 

Zdjęcie z archiwum Cecylii Skapczyk. Nowożeńcy Eryka z domu Gabor i Rudolf Nocoń z drużyną. Policz "mistrzów trzeciego planu" w tle. Lata 50. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury
Otylia z domu Gilner i Antoni Szolc.
W tle postać w drzwiach, rok 1930

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek. Helena z domu Szolc i Piotr Smyczek z gośćmi weselnymi. W oknie dwaj panowie, po prawej też ktoś kuka. Gierałtowice, rok 1952
Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej. Państwo młodzi Małgorzata z domu Dziuba i Bernard Chmiel z drużyną. A kto kuka z okien? Rok 1954
Zdjęcie z archiwum wystawy "Dawny strój śląski"
Państwo młodzi z weselnikami przed ceglanym domem. Chłopcy na szczycie. Lata 50. XX w. (?)
Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Państwo młodzi z weselnikami na tle gospody (w oknach obsługa). Chudów, ul. Szkolna 35, lata 30. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Cecylii Skapczyk
Gertruda i Wacław Nocoń z gośćmi weselnymi. I dziewczynka w oknie. Lata 40. XX w. (?)

Miejsce i czas

Plenerowe fotografie ślubne pozwalają nam poznać ludzi, ale i miejsca, których często już nie ma. Opowiadają, jak zmienił się świat.







Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Wesele Hanka (Janka) z Knurowa, syna ujka (wujka) Bernarda, z lewej Hyjella (żona Antka Noconia), z tyłu Antek Nocoń, obok Robert z żoną, Szczepan Nocoń z siostrą Gertrudą Nocoń, siwy z wąsami to August Nocoń. W tle budynek kryty gontem. Rok 1938

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka 
Ślub w rodzinie Adamków, pomiędzy 1890 a 1910 (?) r.  W tle chałupa kryta gontem i studnia z żurawiem, przez płot po prawej uwiecznieni zostali sąsiedzi. Na pierwszym planie grupa weselników. W pierwszym rzędzie uwagę przykuwają "chłopionki" w podobnych ciemnych, gładkich fartuchach i jasnych jaklach (prócz Panny Młodej). Mężczyzna po lewej założył liczne ordery. Wśród weselników w tylnym rzędzie, po prawej dostrzeżemy trzy panie ubrane wg mody miejskiej - one, po ponad 100 latach - pomagają nam ustalić przybliżoną datę wykonania zdjęcia. Kim był chłopiec, który nie zmieścił się w kadrze (po prawej)?

Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Państwo młodzi z gośćmi weselnymi na tle gospody w Chudowie, która stoi do dziś (ul. Szkolna 35). Lata 30. XX w. (?)
Zdjęcie z archiwum Cecylii Skapczyk. Gertruda z domu Nocoń i Nikodem Kot z gośćmi weselnymi. Zdjęcie wykonano na ulicy Szkolnej 35 (z gospodą za plecami), w tle widoczny kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Aniołów w Chudowie. Zwróć uwagę na układ klęczących chłopców, 20 października 1951
Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody.  Zdjęcie weselne Marty i Karola Strzodów. Wesele było zorganizowane przez rodziców panny młodej w jej domu. Po objedzie wszyscy goście udawali się na tańce do pobliskiej sali. Sala taneczna znajdowała się w centrum wsi, której właścicielem był pan Spyra. Tam bawiono się do północy. Następnego dnia były poprawiny. Wszystkie potrawy przygotowywano we własnym zakresie: pieczono kołacz, zabijano świniaka i robiono z niego wyroby. Na weselu oprócz rodziny i najbliższych, byli również sąsiedzi oraz ksiądz. Nie zabrakło też gromady małych dzieci. Do tańca przygrywała orkiestra. Suknię panny młodej uszyła jej siostra Augustyna. Pan młody ubrany był w garnitur oraz biały krawat. Bukiet weselny dla panny młodej przywiózł pan młody [opis: Zygmunt Strzoda]. Zwróć uwagę na budynek w tle kryty strzechą oraz chłopca w pierwszym rzędzie po prawej - komuś tu się nudzi... 10 kwietnia 1956 roku
Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Ślub Teresy z domu Długaj i Benedykta Szołtyska. Zdjęcie w klimacie sentymentalnego powrotu do korzeni. Goście weselni na tle stadka krów sąsiada. Z lewej brat babci Panny Młodej przybyły na ślub z Australii. Paniówki, wrzesień 1974 r.
Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Państwo młodzi Zofia z domu Krzysteczko i Wincenty Nocoń z gośćmi weselnymi. W tle ceglany dom z budynkiem gospodarczym, z gołębnikami. Na fotografii po lewej zajdziesz też panie w fartuszkach, pomagające przy weselu. Paniówki, październik 1949 r.

Błogosławieństwo

Nowoczesna fotografia i lampy błyskowe pozwoliły na dokumentowanie tak wzruszających i doniosłych momentów jak błogosławieństwo Młodej Pary przez rodziców. Przed ślubem Urszuli z domu Kalus i Eryka Woźnicy, 18 kwietnia 1970 lub 1971 r.

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody.  Państwo Młodzi w trakcie błogosławieństwa przez rodziców.
Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody. 
Błogosławieństwa Panu Młodemu udziela matka panny młodej Emilia Kalus


Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody
Błogosławieństwa Państwu Młodym udziela ojciec Pana Młodego Alfons Woźnica

Ślub w stylu ’50

Gdzie te czasy, kiedy orszak ślubny z Młodą Parą na czele wędrował do kościoła w takt muzyki? Jakie kluczowe elementy uroczystości ślubnej uwieczniał fotograf w latach 50. XX wieku. Ślub Urszuli i Józefa Procków. Zabrze-Makoszowy, 25 października 1960 r.

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka
Państwo Młodzi przed domem weselnym.

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka. Orszak ślubny w drodze do kościoła

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka
Panna młoda przy ołtarzu ze świecą

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka
Państwo Młodzi z rodzicami (ojca Panny Młodej zastępuje matka chrzestna)
Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka. Państwo Młodzi z gośćmi przed domem weselnym

Ślub w stylu lat ’70

 

„Pan Młody ubiera się do ślubu” – to jedna z klasycznych scen współczesnego reportażu ślubnego. Jak widać, należała też do kanonu fotografii ślubnej w latach 70. XX wieku. Pan Młody z najbliższą rodziną, z bukietem, który wręczy przyszłej żonie; orszak ślubny zmierzający do kościoła, Panna Młoda ze świecą podczas błogosławieństwa w świątyni; pierwsze kroki Nowożeńców – ile spośród zwyczajów ślubnych sprzed 50 lat przerwało do dziś? Ślub Teresy z domu Długaj i Benedykta Szołtyska.  Paniówki, wrzesień 1974 r.

 

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Przygotowania Pana Młodego do ślubu
Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska
Pan Młody z bukietem dla Panny Młodej, z rodzicami, świadkiem i świadkową (ciocia)

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska
Pani Młoda ze świecą - modlitwa przy bocznym ołtarzu.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska
Wyjście Młodej Pary z kościoła. Z boku kolejna para gotowa do ślubu.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska
Orszak weselny w drodze z kościoła do domu weselnego (domu Panny Młodej).

Wesele w stylu lat ’70


Szklanki z cukrowanymi brzegami, woda mineralna w kapslowanych butelkach, wódka „Krakus”. Bokobrody, muchy w grochy, tapiry i koturny... Co się wtedy grało na weselach? Ślub Teresy z domu Długaj i Benedykta Szołtyska. Paniówki, wrzesień 1974 r.

 

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska.
Goście weselni na podwórku (oświetlonym lampkami) raczą się napojami w cukrzonych szklankach

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Tańce

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska.  Pan Młody z gośćmi

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska.  Goście weselni przy stole

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Goście weselni przy stole

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska.
Początek wesela - akordeon jeszcze nie wypakowany, napoje w ocukrzonych szklankach już podano
Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Nad drzwiami domu weselnego nie zabrakło tradycyjnej tabliczki

Z uśmiechem przez życie


Wesele to przede wszystkim dobra zabawa w doborowym towarzystwie, a okazja i poważna, i radosna. Stąd żarty i dobry humor absolutnie na miejscu!

 

 

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody
Druhny w cylindrach. Siostra Panny Młodej oraz Anna i Helena z domu Promny - siostry Pana Młodego. Rok 1942, 16 listopada

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska 
"Benedykcie! Niech ten trep Ci lekkim będzie". Rok 1974

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury. Także "zwykłe" fotografie Nowożeńców z weselnikami są pełne uśmiechu i czułych gestów. Fotografia Krystyny z domu Śpiewok i Alfreda Szymury z weselnikami. Gierałtowice, 1953 r.
Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Gwaranci dobrej zabawy na weselu Zofii z domu Krzysteczko i Wincentego Noconia. Paniówki, październik 1949 r.

Na zdrowie! 

Tradycyjnie na weselu nie mogło zabraknąć alkoholu, którego spożywanie było elementem właściwie każdego biesiadnego świętowania, czy większości spotkań towarzyskich. Odbiciem przekonania, że na weselu powinno być pod dostatkiem jedzenia i alkoholu są fotografie grupowe weselników, na których nie brakuje symbolicznych gestów „polewania”.

 

 

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procka. Państwo Młodzi Teresa i Józef Grzesiczek z weselnikami. Nie zabrakło pań pomagających przy weselu (po lewej), jest i gest "polewania". Styczeń 1971 r.
Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja. Z pewnością na tym weselu toast za zdrowie Młodej Pary wzniosły też panie pomagające przy weselu (w fartuszkach, po prawej). Paniówki, lata 40. XX w.
Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury. Fotografia weselna Anny i Alfreda Śpiewoków (drugie małżeństwo Pana Młodego). Na górze starosta (?) z popularnym geście. Wilcza, 1960 r.
Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik. Wesele Bronisławy z domu Wieczorek i Henryka Ficka. Są panie kucharki, jest i butelka (górny rząd). Gierałtowice 1960 r.

 Do pary!

Tradycyjnie unikano łączenia w pary drużek i drużbów, którzy byli parami prywatnie. Czy zawsze przestrzegano tej zasady? Ile takich par stanęło później na ślubnym kobiercu?

 

Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja
Agnieszka Morawiec z domu Musioł i Bernard Szołtysek – drużbowie na ślubie Katarzyny z domu Szołtysek i Roberta Kowola. Paniówki, listopad 1939 r.

Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja
Gertruda i Alfons Szołtysek – drużbowie na ślubie Katarzyny 
z domu Szołtysek i Roberta Kowola. Paniówki, listopad 1939 r.

Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja
Łucja i Wiktor Szołtysek – drużbowie na ślubie Katarzyny z domu Szołtysek i Roberta Kowola. Paniówki, listopad 1939 r.

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej
Elegancka para drużbów (?). Krój sukienki sugeruje lata 20. XX w.

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury
Franciszka i Paweł Śpiewok. Gierałtowice, 1923 r.

Za panny... 

Siostry, kuzynki, przyjaciółki – przyjrzyjmy się Pannom Młodym w otoczeniu bliskich im dziewcząt oraz drużkom, które następnie same stanęły na ślubnym kobiercu.

Zdjęcie z archiwum Janiny Cichy-Rożek
Nowożeńcy Marta Krok i Wilhelm Polak , ok. 1913 r.

Zdjęcie z archiwum Janiny Cichy-Rożek
Marta Krok jako druhna, ok. 1913 r.

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej 
Elżbieta Chmiel (po mężu Madaler) z siostrami Marią (po lewej) i Anną (po prawej). Rok 1943

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej 
Panna Młoda Helena Szolc (po mężu Kondziołka) z drużkami, lata 30.-40. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procek
Nowożeńcy Maria i Wincenty Procek, kwiecień 1961 r.

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procek
Maria (po mężu Procek) jako jedna z druhen, 1961 r.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Pani Młoda Teresa z domu Długaj (żona Benedykta Szołtyska) z drużkami. Paniówki, wrzesień 1974

Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik. Panna Młoda Gertruda z domu Kachel (po mężu Urbanik) z drużkami (wśród nich po lewej Irena Płaszczyk?), Knurów 1937

Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik
Nowożeńcy Irena z domu Płaszczyk i Paweł Kachel, Knurów 1938

Podwójny ślub

Na starych fotografiach nieraz widzimy siostry (niekoniecznie bliźniaczki), ubrane jednakowo. Wydaje się, że dawniej chętnie podkreślano siostrzaną więź córek „na wydaniu”. Z pewnością było dla rodziców podwójną radością widzieć, że obie córki znalazły swoje drugie połówki. Stąd między innymi zapewne podwójne śluby, nie raz uwieczniane na fotografiach. Czy znano tu przesąd przestrzegający przed łączeniem ślubów?

Zdjęcie z archiwum Janiny Cichy-Rożek
Siostry Aniela i Gertruda z domu Piontek - dwie Panny Młode. Lata 30. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Stefana Skrzypczyka. Podwójny ślub sióstr z domu Mika: Emilii z Janem Skrzypczykiem oraz Jadwigi z Pawłem Widuchem, 12 października 1936 r.
Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok.   Podwójny  ślub  sióstr  z  domu  Gabryś:  Jadwigi (ubranej  do  ślubu  "po  pańsku")  i  Antoniego  Noconia  oraz  Moniki  (ubranej  do  ślubu "po chłopsku") i Roberta Leszczyny. Po bokach siedzą rodzice - Magdalena i Józef Gabryś. Rok 1928

Gra muzyka!

Jak zmieniały się kapele weselne i ich repertuar? W odpowiedzi na pierwsze z tych pytań mogą nam pomóc fotografie ślubne, na których w różnej formie uwieczniono również weselnych muzykantów.

Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja. Wesele Jadwigi z domu Drabik i Alfreda Długaja odbyło się w majątku von Schaffgotsch w Chudowie, gdzie ojciec Panny Młodej, był zarządcą i weterynarzem. Zamieszkiwał tam wraz z rodziną. Na fotografii uwieczniono m.in. muzyków kapeli weselnej z instrumentami (skrzypce, akordeon, trąbka, perkusja). Ciekawostka: czy znajdziesz 4 panie w takich samych sukniach? Paniówki, 1931 lub 1932 r.
Zdjęcie z archiwum Stefana Skrzypczyka. Co nie typowe dla późniejszych fotografii - dzieci widzimy ściśnięte z tyłu - zapewne w związku z potrzebą dłuższego siedzenia bez ruchu (długie naświetlanie kliszy) umieszczenie ruchliwych dzieci na pierwszym planie było zbyt ryzykowne. Na fotografii pojawia się typowy symbol toastu - muzyk z tubą po prawej trzyma butelkę. Uwagę przyciągają różne typy zarostów wśród mężczyzn - w tym obfite bokobrody mężczyzny, który trzyma dłonie na ramionach Pana Młodego. Zastanawia ustawienie Młodej Pary w pierwszym rzędzie - czy może Młodych Par? Trudno określić faktyczny środek kompozycji ze względu na kadrowanie zdjęcia, a zazwyczaj centrum kompozycji stanowili nowożeńcy. Młodzi na lewo od osi kompozycyjnej to na pewno nowożeńcy - wskazuje na to wianek mirtowy na głowie Panny i wstęga z bukiecikiem mirtu u Pana Młodego. Zastanawia para na prawo od nich. Mężczyzna również ma przypiętą wstążkę - nieco skromniejszą. Kobieta obok niego nosi czespiec "kozielok", co może po prostu oznaczać że jest mężatką, ale może być też wdową, która ponownie wychodzi za mąż. 

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Na fotografii ślubnej Marii z domu Nocoń i Franciszka Woźnicy znalazła się na pierwszym planie harmonia - być może jako symbol dobrej zabawy, podobnie jak gąsior (butla opleciona wikliną) trzymany przez młodego kawalera w cylindrze po prawej. Paniówki, maj 1938 r.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Nowoczesna kapela (gitara, akordeon i saksofon)
uwieczniona na weselu Teresy z domu Długaj i Benedykta Szołtysek. Paniówki, wrzesień 1974 r.
Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka. Ślub Hieronima Błaszczyka i Heleny z domu Widuch. Letnie wesele (krzewy bzu przed domem już przekwitły). Młodzieniec z harmonią w górnym rzędzie. Czy jest to już czas powojenny?

Dzieci

Jak zmieniały się na fotografiach na przestrzeni dziesięcioleci? Ruchliwe osóbki z rozmazanymi twarzami na fotografiach o długim czasie naświetlania, ubrane w krótkie spodenki, marynarskie mundurki, z wielkimi kokardami, uroczymi grzywkami. Zawadiackie lub onieśmielone – na jakich dorosłych wyrosły? Czy stanęły później same na ślubnym kobiercu? Czy są jeszcze wśród nas?

Zdjęcie z archiwum Marii Janickiej - Chmiel. Państwo Sztojer (Panna Młoda Augusta z domu Drag) z weselnikami. Dzieci pod kontrolą. Po lewej dwa łobuziaki też stoją grzecznie. Obecność młodzieńca w mundurze Wermahtu i tabliczka nad drzwiami w języku niemieckim wskazuje na wykonanie zdjęcia w czasie II wojny światowej.
Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Uczestnicy wesela Jadwigi Gabryś i Antoniego Noconia (rodziców Moniki Organiściok). Po bokach chłopcy w mundurkach szkolnych z charakterystycznymi czapkami, 1928 r.

Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. Młoda Para w otoczeniu najbliższych. Zwróć uwagę na małą elegantkę w rękawiczkach oraz fryzurę chłopca leżącego po lewej. Zobacz też złożony cylinder na kolanie Pana Młodego. Lata 30. XX w.

Zdjęcie z archiwum Jerzego Procek
Państwo Młodzi Teresa i Józef Grzeciczkowie  z siostrzenicą i siostrą Panny Młodej. Zwróć uwagę również na bibułowe łańcuchy zdobiące wejście do domu weselnego. Knurów, styczeń 1971 r.

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek. Marta z domu Pietroszek i Jan Gałuszka z gośćmi weselnymi. Zwróć uwagę na dzianinowe wdzianko dziecka po lewej oraz modne fryzury dziewczynek. Gierałtowice 1948
Zdjęcie z archiwum Doroty Boczek. Na fotografii znajdziemy przegląd mody dziecięcej lat 50. XX w. (?). Zwróć uwagę na "irokezy" dwóch chłopców po lewej. Poza tym po prawej dojrzysz symboliczny gest "polewania", a w oknie ręcznie wykonane „filetowe” firany ze wzorem winorośli

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody.  Biesiadnicy przy stole dziecięcym podczas wesela
Urszuli z domu Kalus i Eryka Woźnicy, 18 kwietnia 1970 lub 1971 r.

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Strzody. Zabawa weselna Urszuli z domu Kalus i Eryka Woźnicy w sali weselnej w Przyszowicach, 18 kwietnia 1970 lub 1971 r.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Młoda para z weselnikami. Chłopczyk po lewej "po bosoku". Zwróć uwagę, jak Pan Młody nachylił się ku swojej żonie. Lata 40. XX w. (?)

Żona modna... 

... i nie tylko żona! Przegląd fotografii ślubnych to również przegląd mody. Na starych fotografiach dostrzeżemy kalejdoskop kobiecych strojów „chłopskich”, fryzury, suknie i buty modnych pań. Być może rozpoznamy przybliżoną datę wykonania zdjęcia po kroju męskich garniturów czy rodzajach zarostu. Uwadze nie umkną też dzieci.

 

 

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka. Wesele u Lomaniów lata 30. XX w. Przyszowice. Szykowni panowie, pięknie ubrane panie w strojach miejskich i chłopskich, eleganckie dzieci. Jest starosta (z butelką i kieliszkiem), jest kucharka (z chochlą). Kropkę nad "i" stawia mężczyzna w kapeluszu (imponujący homburg) w środku górnego rzędu.
Zdjęcie z archiwum  Benedykta Szołtyska. Fotografia ślubna Zofii z domu Krzysteczko i Wincentego Noconia. Pośród sukienek w stylu lat 40. wyróżnia się skromna w formie bluzka kobiety siedzącej po prawej, będąca pochodną tradycyjnej śląskiej jakli. Paniówki, październik 1949 r.

Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej
Nowożeńcy: Elżbieta z domu Chmiel i Erwin Madaler. Na szczególną uwagę zasługuje element stroku Pana Młodego - charakterystyczne prążkowane spodnie "sztuczkowe". Rok 1943

Zdjęcie z archiwum Cecylii Figura. Państwo Młodzi Cecylia z domu Malczyk i Stefan Figura z weselnikami. Dojrzymy tu cały przekrój ubiorów - począwszy od "starek" w strojach "chłopskich", przez dzieci w spodenkach w krótkich spodenkach na szelkach i z wielkimi kokardami we włosach, na elegantkach w wysokich kokach, w sukienkach z podkreśloną talią skończywszy. 1962

Zdjęcie z archiwum Towarzystwa Miłośników Przyszowic.  Wesele Hanka (Janka) Kocura u Krzysteczki. Charakterystyczne dla lat 20. XX w. sukienki z obniżonym stanem współgrają u pań z proporcjami tradycyjnych "chłopskich" jakli. Warto zwrócić również uwagę na eleganckie stroje panów i dzieci. 
Zdjęcie z archiwum Marii Chmiel-Janickiej. Młoda Para w otoczeniu najbliższych. Charakterystyczne kołnierze młodzieńców stojących z tyłu, wskazują na lata 50. XX w. Zwraca uwagę również mundurek marynarski chłopca, tradycyjny strój "chłopski" siedzącej kobiety oraz charakterystyczne prążkowane spodnie "sztuczkowe" mężczyzny siedzącego po prawej.
Zdjęcie z archiwum Towarzystwa Miłośników Przyszowic.  W środkowym rzędzie, po lewej, zwróć uwagę na trzy kobiety w białych czepcach „kozielokach”. Dawniej było to popularne eleganckie nakrycie głowy mężatek ubierających się "po chłopsku" w tym regionie. Lata 20. XX w.

Zdjęcie z archiwum Benedykta Szołtyska. Państwo Młodzi Marta z domu Nocoń i Emanuel Macha z weselnikami. Panna Młoda ubrana skromnie i elegancko w ciemną sukienkę ozdobioną gałązkami mirtu przy kołnierzyku oraz delikatnym mirtowym wiankiem we włosach. Pan Młody w surducie. Wszystkie starsze kobiety ubrane "po chłopsku". Za chłopcem w szaliku dostrzeżemy dwie kobiety w ciepłych jaklach z aksamitu. Paniówki, luty 1935 r.

Mirt, asparagus i spółka

Zieleń ma znaczenie symboliczne – oznacza życie, nadzieję, harmonię. Uroczystościom ślubnym towarzyszyła w wielu formach: wiankami
i bukiecikami mirtu ozdabiano głowę Panny Młodej oraz elementy strojów Młodej Pary. Zielonymi gałązkami i girlandami ozdabiano wejście do domu weselnego. Nie można też zapomnieć o bukietach Panny Młodej i druhen, które – według bieżącej mody – zawierały goździki, róże, kalie, cynie czy inne kwiaty; były niewielkimi wiązankami lub sięgały aż do ziemi.

 

 

Zdjęcie z archiwum  Gabrieli Janickiej
Nowożeńcy z weselnikami. Panna Młoda z bukietem kalii. Lata 40. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Cecylii  Skapczyk
Gertruda z domu Nocoń i Nikodem Kot - wyjście z kościoła. Przybranie głowy Panny Młodej, mirt przy dekolcie oraz mirtowe wianuszki na wstążkach przy sukni, bukiet z asparagusem i chryzantemami, mirt w klapie Pana Młodego. Rok 1951, 20 października

Zdjęcie z archiwum Cecylii  Skapczyk
Portret Heleny z domu Szolc i Piotra Smyczka. Goździki wpięto również w kaskadę asparagusa. Nie zabrakło również mirtu w dekolcie sukni oraz mirtowych wianuszków na wstążkach sukni. Gierałtowice, 1952 r.

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek
Portret ślubny Matyldy z domu Fabian i Jana Mikusza. Panna młoda z bukietem róż z asparagusem. Gierałtowice, 1949 r.

Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek
Portret Heleny z domu Szolc i Piotra Smyczka. Goździki wpięto również w kaskadę asparagusa. Nie zabrakło również mirtu w dekolcie sukni oraz mirtowych wianuszków na wstążkach sukni. Gierałtowice, 1952 r.

Zdjęcie z archiwum Zygmunta Szymury
Nowożeńcy Anna i Alfred Śpiewokowie. Prócz bukietu ślubnego i nieodzownego mirtu, zieleń dostrzeżemy również w zdobieniu wejścia domu weselnego, w którym dominują gałązki jodły. Wilcza, 1960 r.

Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik.  Nowożeńcy Zofia z domu Michalski i Bernard Wieczorek, z gośćmi weselnymi na tle domu weselnego, z wejściem przystrojonym gałęziami choiny i wstążkami, Gierałtowice, 1933 r.

 Za mundurem panny sznurem... i nie tylko 

Mundur, uniform, strój – zadają szyku, są znakiem czasów, bywają świadkami historii. Dzięki nim możemy lepiej „czytać” fotografie, na przykład dookreślić datę ich wykonania, stworzyć opowieść.

 

 

Zdjęcie z archiwum Janiny Cichy - Rożek. Wśród gości Młodej Pary stoją państwo Bąk z dzieckiem na ręku. Nad Nowożeńcami dostrzeżemy zakonnika w habicie franciszkańskim. Mikołów-Podlesie, lata 20. XX w.
Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej. Państwo Kondziołka (panna młoda: Helena z domu Szolc) z weselnikami. Czy na prawym skraju dostrzeżemy młodzieńca w stroju górnika (bez czapki)? Lata 40. XX w. (?)
Zdjęcie z archiwum Gabrieli Janickiej. Państwo Młodzi Elżbieta z domu Chmiel i Erwin Madaler z weselnikami. Młodej Parze towarzyszy w pierwszym rzędzie ksiądz. Widoczni w trzecim rzędzie dwaj młodzieńcy w czapkach Wermachtu i niemiecki napis nad drzwiami domu weselnego sugerują lata II wojny światowej. Ślub odbył się w 1943 r.
Zdjęcie z archiwum Marii Smyczek. Nowożeńcy Gertruda z domu Szolc i Jan Woźnica z gośćmi weselnymi. W górnym rzędzie dostrzeżemy młodzieńca w mundurze (czapka na bakier). Gierałtowice 1956
Zdjęcie z archiwum wystawy Śląski Strój Ludowy
Państwo Młodzi z gośćmi weselnymi. Po prawej kominiarz - na szczęście! Lata 40.-50. XX w. (?)
Zdjęcie z archiwum wystawy Śląski Strój Ludowy. Państwo Młodzi z gośćmi na tle domu weselnego. W górnym rzędzie na środku - młodzieniec w mundurze (bez czapki). Lata 60. XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum wystawy Śląski Strój Ludowy
Portret Państwa Młodych Katarzyny z domu Wilczek i Edward Powały. Pan Młody w galowym (białe rękawiczki, szabla) mundurze Autonomicznej Policji Województwa Śląskiego. Na piersi tradycyjnie przypiął gałązkę mirtu. Rok 1930

Zdjęcie z archiwum Krzysztofa Tomaszka. Ślub Henryka Linka i Marty z domu Widuch 24 grudnia 1939 r. Przyszowice. Pierwsze miesiące II wojny światowej. Jak potoczą się dalsze losy weselników? Jeszcze (i już) nie widzimy tu mundurów. W pierwszym rzędzie po prawej dostrzegamy zakonnicę ze zgromadzenia Służebniczek Śląskich. 

Na „ślubnym kobiercu”... i poza nim

Kilimy, kapy, dywany i koce... oraz słoma – stanowiły tło i ochronę dla fotografowanych strojów ślubnych w plenerze

 

 

 

Zdjęcie z archiwum Rudolfa Długaja.  Państwo Młodzi Gertruda z domu Matula i Stefan Długaj z weselnikami. Na ścianie stodoły na drągu zawieszono dywan. Dzieci usiadły na sianie. Paniówki, 25 kwietnia 1949 r.
Zdjęcie z archiwum Marii Chmiel-Janickiej. Zdjęcie weselników Anny z domu Chmiel i Alfreda Bajera. W ochronie przed śniegiem dzieci siedzą na kocach. Zima na przełomie 1956 i 1957 r.

Zdjęcie z archiwum Moniki Organiściok. 
Portret Młodej Pary na tle ozdobnej serwety. Panna Młoda z medalikiem sodalicji mariańskiej na wstążce, z książeczką do nabożeństwa w dłoni. Pan Młody w surducie, z melonikiem, w białych rękawiczkach. Żona jest dla męża podporą… Pierwsza ćwierć XX w. (?)

Zdjęcie z archiwum Marii Chmiel-Janickiej. Młoda Para z weselnikami. Dzieci siedzą wygodnie na dywanie. Na widok pączków (po prawej) ślinka cieknie! Lata 40. XX w. (?)
Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik. Fotografia Nowożeńców Zofii i Antoniego Wieczorków. Przed grupą uwieczniono pled. Zabrze-Makoszowy, 1947 r.

Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik
Portret ślubny Zofii z domu Michalski i Bernarda Wieczorka na tle wejścia do domu weselnego. Na schodach rozłożono pasiasty chodnik. Gierałtowice 1933

Zdjęcie z archiwum Joanny Urbanik. Portret ślubny Zofii z domu Michalski i Bernarda Wieczorka na tle wejścia do domu weselnego. Na schodach rozłożono pasiasty chodnik. Gierałtowice 1933